יום שלישי, 11 באוגוסט 2020

כל לב הוא דלת / שונן מגווייר

 

כל לב הוא דלת / שונן מגווייר

נובה, 2018. 147 ע.


        צילום: חנה קפויה




"כל לב הוא דלת" הגיע לספרייה שלנו, והכריכה שלו כבשה אותי מייד. משהו בפשטות ובשילוב הצבעים פשוט עושה חשק לקרוא.

בראשית הדרך, מאוד התאכזבתי ממנו וממש לא אהבתי אותו. והיו לי הרבה סיבות טובות – כספר פנטזיה, הוא עובר כאנמי מאוד, חיוור, ילדותי, שטוח ולא מפותח. לא נקשרתי לדמויות, שהיו מאוד שטוחות, וכפי שקראתי באחת הביקורות על הספר – זה כאילו סימנו "וי" על טיפוסים מסויימים – האסייתי/ת, האסקסואל/ית, הטרנסג'נדר וכיו"ב.
 
חוץ מזה, מאוד אהבתי את הרעיון של הספר, אבל די ציפיתי לפגוש שם דמויות מוכרות, כמו דורותי או אליסה או הילדים מנרניה. אני חושבת שזה היה גורם לספר למשוך יותר קוראים.
 
אין כל הסבר בספר לחלק מהמונחים ששייכים לעולמות אליהם הילדים הלכו. ונעשה שימוש תדיר ותכוף במונחים הללו, כך שזה ממש ממש מצק ופוגע בחוויית הקריאה.
 
ואחרי שאמרתי את כל זה, ממש לקראת סוף הספר, הבנתי סוף סוף, שהדרך הטובה ביותר לקרוא אותו היא לא כפנטזיה רגילה נטו, אלא כאלגוריה. ופתאום – הספר הפך לנפלא. כל דמות כזו שנודדת בין עולמות מייצגת משהו – ולפתע הן הפכו מקליפה ריקה למטאפורה יפהפיה. שם הספר קיבל פתאום משמעות – הדלתות אינן באמת דלתות במובן הפשטני של המילה, אלא משאלות לב, השקפות שונות ונטיות אינדיבידואליות.
 
ברגע שתקראו את הספר באופן ההסתכלות הזה, הכול – הכול! – ייראה לכם אחרת; עמוק יותר, מלא משמעות.
 
לכן, לדעתי, לא ממש מדובר בספר פנטזיה. זהו ספר על מתבגרים לא שגרתיים ולא רגילים, שרוצים שיקבלו אותם ו/או את הבחירות שלהם – כמו שהם. צעירים שמחפשים את מקומם בעולם, ורוצים להישאר נאמנים לעצמם ולא למה שאחרים מצפים מהם. הנושא הזה שב ועולה לאורך הספר, במישרין או בעקיפין, או באופן מטאפורי. כך או כך, ניכר שלמחברת היה מסר להעביר, ולא ניתן לפספס את זה.
 
ולפיכך, אני ממליצה על הספר הזה לא לחובבי פנטזיה, אלא לאנשים שיכולים באמת להעריך מטאפורות טובות שיש להן מסרים חברתיים ופילוסופיים.
כמשל/אלגוריה – מדובר בספר מקסים.


התקציר מגב הספר:
מה קורה למי שיוצאים לארצות הדמיון, אחרי שהם חוזרים לעולם שלנו והדלת לעולם ההוא נסגרה בפניהם?
אם יש להם מזל, הם מגיעים לבית אלינור וסט לילדים אבודים, המקום שבו כולם עברו חוויות מופלאות, שמחות או קודרות, וחזרו שונים מכפי שהיו. ושבו כולם מחפשים דרך לחזור.

גם ננסי מחפשת דרך לחזור, לעולם המתים השקט והדומם בו שהתה שנים מספר. אבל זמן לא רב לאחר שהיא מגיעה לפנימיה, טרגדיה מכה, ועכשיו היא וכמה מחבריה החדשים צריכים לפתור תעלומת רצח, אחרת ייגזר גורלו של המקום היחיד בעולמנו שבו מצאו בית.

"כל לב הוא דלת" זכה בפרס הוגו, פרס נביולה ופרס לוקוס לנובלה הטובה של 2016. הוא זכה גם בפרס אלקס של איגוד הספרנים האמריקאי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה